Sexismus v reklamě

Jak nás ovlivňuje společnost, aniž o tom víme.

404225-original1-nlq63

 

Zamyšlení o tom, jak jsme ovlivňování společností a především reklamou. Psát o tomto konkrétním tématu mě napadlo při rozhovoru s přítelem o tzv. sexistické reklamě.

Jak to vnímáme my ženy a jak to vnímají muži, opravdu velmi odlišné názory, o které se chci podělit.

Co je to vlastně sexismus?

Je to způsob prezentace žen a mužů, který upevňuje předsudky o rolích žen a mužů ve společnosti. Vztahuje se k pohlaví a označuje představu o méněcennosti jednoho pohlaví. Podobně jako rasismus, je sexismus postaven na stereotypních názorech o ženách a mužích, tedy o genderových stereotypech.

Zobrazuje určité představy o tom, jak se ženy a muži mají chovat ve společnosti, například ženy hospodyně, muži podnikatelé, a z toho plynou zažité názory o vlastnostech, chování nebo rolích žen a mužů.

V historii vedl sexismus v mnoha kulturách k úplnému podmanění žen muži. Tento předsudek stále přetrvává v některých kulturách.

V dnešní době se projevuje a přetrvává sexismus více proti ženám, a nejvíce v reklamě. U nás v ČR je to stále hodně rozšířené, například tady v UK je tato reklama cenzurovaná, a nesmí překročit tuto mez, kde je jedno pohlaví diskriminované.sexismus

Tato sexistická reklama má pak negativní vliv na ženy, na jejich sebevědomí, ale především v nás koření stále více zažité předsudky o vyobrazení ženy, společnost nám říká jak “by to mělo být správně” a tento tlak programuje naše podvědomí na tyto názory, aniž si to uvědomujeme.

Protože lidé mají obecně tendenci věřit všemu, co vidí a slyší.

Sexistická reklama z pohledu muže:

SPA3b2fd3_jednadvacitkamuž se na odhalená těla žen rád dívá, upoutá to jeho pozornost a o to jim v reklamním průmyslu přece jde, zejména na auta, stavebniny, na tzv. mužské věci, ale tady je právě ten problém, nejde o nahotu jako takovou, ale o to co se nám ukládá do paměti a jaký to má na nás společenský vliv.

Příklad. na prodej aut se zobrazí polonahá žena, která myje auto, aby upoutala mužovu pozornost k nákupu, přitom to s produktem vlastně vůbec nesouvisí. Ale  přece i ženy si kupují auta, do paměti se nám ukládá, že auta si kupují především muži a ženy jsou jen ozdobnou pomocnicí.

Muži si myslí a říkají, ženy mají být nad věcí, chytré ženy to neřeší, ženy musí chápat muže atd. muži se rádi dívají na pěkné věci, což ženy bezpochyby jsou. Dívání se na jiné obnažené ženy, je pro ně jako dívání se na hezký obrázek, nic víc, nic míň.

Pak se ale naskytne otázka, když jsou ženy tak krásné, proč je neustále počítačově upravují, vylepšují a servírují nám tak nereálné obrázky? Odpovědět si můžeme, jednoznačně z pohledu reklamního byznysu, ale jaký to má dopad na programování podvědomí žen, obzvlášť dívek, na tom už se nikdo nepozastaví.

Sexistická reklama z pohledu ženy:

ffb791be323faac13533c304d23a_w423_h540_gi-photo-583761připusťme si, že ženám všeobecně tyto reklamy vadí, pokud se ovšem nejedná o tu dotyčnou osobu :), stálé zobrazení pouze ženského polonahého těla je nám ženám nepříjemné, bohužel se srovnáváme s dotyčnou vyobrazenou ženou. Dýchá tak na nás každodenní model “dokonalé ženy”, s velmi velkým poprsím, s velmi útlým pasem, s obličejem bez vrásek, velkými rty…..a to ženu ovlivní aniž by chtěla, snaží se poté napodobovat tento “společensky vytvořený ideál krásy” a tím pádem nemůže být sama se sebou spokojená.

((No jak zpívá Xindl X v písničce Barbína (mimochodem doporučuji shlédnout videoklip):“Chceš do toho se mnou bušit a mě hřeje v duši, že vůbec netušíš, že mi to tak sluší, jen díky retuším”.))

Prostě společenská lež, je to stejné jak když milión lidí řekne, že je krize, tak opravdu je krize. Jen si vezměte kolik je obálek časopisů, kde je zobrazená “upravená” žena, tipuji tak 85% možná i více. Proč se my ženy musíme stále dívat jen na nereálné ženy; v mužských časopisech jsou ženy, v ženských časopisech jsou ženy, to je divné ne? :-)

Dnešní ženy už dávno nejsou ženy, které jen kývají hlavičkami, jako takoví ti umělí pejsci, co se kdysi vozili vzadu v autech, aspoň já určitě ne :-)

Takže ženy kašlete na “ideál krásy”, protože žádný není, buďte sami sebou originálem. Buďte reální. A nenechte se ovlivňovat reklamou. 

Růžena Nekudová
Je vášnivá propagátorka meditací, zároveň i Buddhist Meditation Teacher. Svými meditacemi pomáhá lidem dosáhnout jejich vnitřního klidu. Ukazuje jim, že meditace jsou pro všechny bez rozdílu a že pozornost směřovaná sobě dovnitř má velký přesah do vnějšího světa pro zkvalitnění života ve všech oblastech.
Růžena je autorkou knihy Vězení jako dar a převratné metody Zrcadlo času, které pomáhá plnit své sny již tisícům lidí.
Více o Růženě najdete ZDE
Komentáře