Jak se vyrovnat s traumatem a vyléčit mozek

Je to přesně rok, co mě propustili z vězení. Je to přesně rok, kdy jsem si myslela, že je vše za mnou, ale bohužel tomu tak nebylo. Po propuštění z vězení jsem zažívala místo radosti velké trauma, posttraumatický stres. Stále jsem brečela a nevěděla proč. Bála se jít ven a stranila se lidí. Nemohla jsem se radovat a blízcí mi nerozuměli a říkali, že to bude ok. Ale ono to nebylo OK. Moje energie se proměnila v bezmoc.

Bohužel vím, že nejsem jediná, v dnešní době trauma zažívá mnoho lidí a nemusí to být hned to nejhorší, jako je smrt blízké osoby. Každý má své hranice jinde a třeba říznutí nožem nebo vyhození z práce může být pro někoho také velké trauma. V dnešní době je příliš běžné, že život sám o sobě může být traumatický.

Chci se proto s vámi podělit o mé zkušenosti a také rozebrat, co se děje s mozkem při traumatu a jak ho zpět uzdravit. Traumatické události mohou bohužel změnit strukturu a funkci lidského mozku, Když si živě pamatujete trauma a stále se vám vybavuje, tím pádem ho prožíváte znova a znova, tak váš mozek reaguje jinak na běžné situace.

Jak to v mozku vypadá

Když se ve vašem mozku odehrává trauma, zazní poplach a mozek dává okamžitě pokyn vašemu tělu, které reaguje řadou fyziologických a hormonálních změn. Tvůj mozek tě připravuje na to, co se děje. Připravuje se k boji a zastavuje všechny další procesy těla a mysli. Tělo se zaplavuje stresovými hormony a podle studií se některé části mozku vypínají.

Lidský nervový systém je elektrický systém, a když je přetížen příliš velkou stimulací a příliš velkým nebezpečím, jako v případě traumatu,  přepne se jen na základy. Podobně jako když cítíte necitlivost, šok, jako byste umřeli zevnitř. Vaše šťáva se vypne. Intelektuálně ztrácíte 50 až 90 procent kapacity mozku, a proto není vhodné rozhodovat v takové fázi. Emotivně necítíte nic. Duchovně jste odpojeni, máte duchovní krizi a vůbec nic vás nezajímá, okolní dění pro vás nic neznamená a život ztrácí smysl.

Když hrozba odezní nervový systém znovu nakopne, uklidní a obnoví tělo. Tento proces obnoví strukturu mozku. Některé mozky se nikdy plně nezmění z reaktivního (režimu boje) do citlivého prostředí (režimu klidu).

Mozek následně může fungovat:

  • stále vnímá a identifikuje hrozby
  • může ztratit schopnost rozeznat minulost od přítomnosti, což vede ke vzpomínkám, které se zdají skutečné
  • snížení regulaci emocí – to vede k většímu strachu, úzkosti a reakcím na stres a to i v případě, kdy nejsou spojené s původním traumatem
  • hormony nejsou v pořádku a nervový systém je více aktivní, což vede k větší únavě a nic nedělání

Jak mozek uzdravit

Dobrou zprávou je, že změny mozku můžeme otočit. Mysl je tak silná, že může přetvořit a uvolnit trauma tak, aby se mozek mohl sám obnovit. Obnova je postupný proces a provádí se různými metodami. Každému může vyhovovat něco jiného stejně tak, když každý z nás prožívá něco jiného.

jak se vyrovnat s traumatem

Co mně konkrétně pomohlo?

V prvé řadě projevení emocí. Ignorování vašich pocitů zpomalí obnovu. Emoce existují, ať už jim věnujete pozornost nebo ne. Dokonce i velmi silné intenzivní pocity jsou hluboko schované. Když je dostaneme na povrch, problémy často odezní. Dovolte si prostě cítit, co cítíte. Pokud je potlačíme, dřív nebo později stejně bouchnout a vše může být mnohonásobně horší. Takže nebojovat s tím, co se vám zrovna děje, nechat projevit jakékoliv emoce a pocity až postupně odezní a vám se uleví.

Řešení bolestivých emocí traumatického stresu:

  • Dejte si čas na truchlení všech ztrát, které jste zažili.
  • Nesnažte se vynucovat ihned zlepšení situace.
  • Proces hojení a uzdravení chvíli trvá, buďte trpěliví.
  • Buďte připraveni na obtížné a nestálé emoce.
  • Nechte proudit to, co cítíte, bez soudu a viny.
  • Přijměte fakt, že nepohodlné emoce se opět objeví.

Další věcí je vyhýbat se oživení traumatické události. Opakované negativní mluvení, připomínání, přemýšlení nebo prohlížení strašných obrazů znova a znova může přemoci váš nervový systém, což nepřináší jasnou a klidnou mysl. S tím souvisí i minimalizace sledování médií, kde se vysílají rušivé a negativní zprávy.

Zaměřte se na maličkosti a obyčejné věci v životě, které nejsou až tak samozřejmé. Když mě propustili z vězení, byla jsem ráda za naši malou sprchu, kde jsem se mohla pořádně umýt, což ve vězení nebylo možné. Byla jsem ráda za náš malý byt, na který jsem před tím nadávala a poprvé za 5 let, co žiji v Londýně, jsem se cítila jako doma. Vážila jsem si každé věci, která mi tam chyběla a zažívala jsem velký pocit hojnosti. To mě drželo nad vodou, pocit, že se mám vlastně dobře, že jsem s blízkými, že mám svobodu. Když si tohle uvědomíme, těžkosti už vidíme jinak, lépe.

Můžete vyhledat pomoc. Jednou z věcí, kterou jsem se naučila ve vězení bylo, říct si o pomoc. Lína huba….. I přes těžkosti, jsem dokázala říct si o to, co jsem potřebovala, ať už to byl hned druhý den blok na psaní a pero, které jsem sebou neměla, nebo čtvrtý den, že nebudu s kuřačkou na cele, nebo o půjčení kosmetických potřeb, které měla moje spolubydlící a já ne, anebo po propuštění, že potřebuji pomoc od druhé osoby, která vše vidí z nadhledu.

Já sama upřednostňuji dva typy pomoci. Toho, kdo má přirozeně dar léčit, anebo toho, kdo si sám prošel bahnem. Člověk, který zažije trauma a byl na dně, je vhodný k tomu, aby vám podal pomocnou ruku a z toho dna vás vytáhl. Takový člověk vás nesoudí a ví, jak vám pomoci, protože sám si tím prošel. Nemusí mít žádné školy a zkoušky, stačí osobní zkušenost.

Znamení, kdy hledat pomoc:

  • Uplynulo šest týdnů a vy se necítíte lépe
  • Máte problémy s fungováním doma a v práci
  • Prožíváte děsivé vzpomínky, noční můry nebo záblesky – útržky
  • Nemáte stále chuť stýkat se s ostatními, vyhýbáte se lidem
  • Prožíváte sebevražedné myšlenky a špatné pocity, deprese přetrvává
  • Vyhýbáte se stále více věcem, které vám připomínají katastrofu nebo traumatickou událost

Jednou z nejdůležitějších věcí, co mi pomohly dostat se z postraumaticého stresu, byly vizualizace a meditace. Meditace snižuje okamžitě vaše napětí a mírní stres. Pravidelné dýchání vás zklidní i z největších panických ataků, které se mohou dostavit. Meditací, také docílíte klidné spaní a kdo nemůže usnout, tak i usínání. Mně osobně se v tomto období špatně spalo, budila jsem se a spala jen 5 hodin denně. Během týdne až dvou jsem spala už zase jako dřív. Vizualizací se můžete přenést do míst, kde byste chtěli být, což pomáhá ze špatné situace. Ve vězení mi vizualizace doslova zachránily život a ta nejsilnější změnila moji situaci za 6 dní.

Cvičení pro zmírnění stresu:

Posaďte se na židli, cítíte nohy na zemi a záda máte opřená o židli. Podívejte se kolem sebe a vybírejte šest objektů, které mají červenou nebo modrou barvu. Takto si dovolíte cítit se v přítomnosti, více zakotvení a ve vašem těle. Všimněte si, jak je váš dech hlubší a klidnější. Můžete jít také ven a najít klidné místo na trávě k posezení a cítit se podporovaní zemí.

Také si můžete stáhnout moji řízenou meditaci pro klidnou mysl zdarma.

Možná nejtěžší a zároveň také velmi úlevnou věcí je přijmutí faktu toho, co se stalo. Často nás brzdí to, že nedokážeme přijmout, co se stalo a stále přemítáme proč zrovna já? Setrváváme tak ve špatných pocitech, především smutku a hledáme vysvětlení. Na tuto otázku ale nehledejte ani nečekejte odpověď. Prostě to tak mělo být a my musíme jít dál. Přemítat o tom stejně nic nezmění a nám to jen ubližuje víc.

Neznamená, že když v traumatu nevidíme smysl hned, že to žádný smysl nemá. Najděte v traumatu smysl vy sami. I člověk, který příjde o domov, může najít pro sebe smysl, třeba v tom, že bude pomáhat ostatním bezdomovcům. Příležitost můžete vidět v každé situaci a můžete se hodně naučit. Já sama jsem v něm uviděla smysl až po překonání post traumatického stresu. Vizualizace z vězení a všechny zážitky jsem sepisovala ve vězení do mého bloku. Následně až se mi ulevilo jsem vydala knihu Vězení jako dar.

Povyprávět váš příběh je léčení samo o sobě. Nejen, že tím můžete pomoci někomu dalšímu, ale značně se vám uleví. Já se z toho vypsala a to mně pomáhalo ve vězení i venku po propuštění.

Moji knihu Vězení jako dar si můžete pořídit nyní za zaváděcí cenu, k příležitosti ročního výročí od mého propuštění. Příští rok budu slavit konec mé dvouleté podmínky a zbavení se kontroly probačního úřadu zde v Londýně, kam musím nesmyslně docházet každé tři týdny.

Růžena Nekudová

Na základě jejího příběhu a příběhů druhých inspiruje lidi, jak zvládat těžké zkoušky v životě, jak se z nejčernější temnoty dostat na výslunní. Provází je zázračnou hladinou Alfa neboli stavem uvolnění, směřuje je k jádru jejich trápení a následně ke změně v novou příležitost. Vzdělává a učí o tom, co jsou to meditace, jak s nimi začít a jaký mají pro nás velký přínos. Vytváří přímo léčebné řízené meditace, které pomáhají lidem překonat velmi těžké chvíle. Věnuje se osobnímu rozvoji, duchovnu a vše nabyté předává lidem
Růžena je autorkou knihy Vězení jako dar>> a převratné metody Zrcadlo času>> . Její další meditace najdete tady >>.
A její inspirativní příběh najdete tady >>

Komentáře