Jak se naladit před a při meditování + tipy

Výhody meditace znovu a znovu ukazují výzkumy po celém světě každý den. Vědci dokazují, že meditace může posílit imunitní systém, může vám pomoci vyrovnat se s chronickou nemocí, a to může změnit strukturu mozku a pomoci s úzkostí, soustředěním, spánkem atd.

Slyšela jsem, že člověk by měl meditovat denně tolik minut, kolik je mu let. Ale čas je relativní pojem a lidé si ho vymysleli jako veličinu, aby nevznikl chaos. Takže i pět minut meditace vám může připadat jako dvacet. Když jste ponořeni do něčeho co milujete, jak vám utíká čas? V průměru meditujeme asi 23 minut denně. Ze zkušenosti ale vím, že jakýkoliv čas strávený meditací je lepší než žádný a dosahuje výsledků.

Dr. Sara Lazar z Harvardu, její praxe a výzkum dokazuje, že čím více a déle meditujete, tím větší je změna ve struktuře mozku. Tato doktorka studovala mozky zkušených meditujících, kteří meditovali v průměru jednou denně po dobu 40 minut, po dobu asi osmi let. Během výzkumu žili a meditovali v typicky západním stylu života v tradičních zaměstnání jako je zdravotní péče, právo apod. Hlavním závěrem z této studie bylo, že meditace je jako jít do posilovny. Čím častěji jdete-meditujete, tím silnější, vitálnější a mladší mozek máte.

Stačí začít i s minutovou meditací ráno nebo večer. Pak zvyšovat na pět, deset,…. minut. Během dne můžeme vědomě meditovat při běžných činnostech, u oběda, před schůzkou, ve frontě, v dopravních prostředcích. Rychlá 30 sekundová meditace je účinnější než stálé napjaté soustřední se na důlěžitou věc.

Pro někoho může být meditace ze začátku velmi těžká. Protože v tomto hektickém světe už není zvykem se na chvíli klidně posadit a nic nedělat. Neumíme nechat jít naše hyperaktivní myšlenky a o tomto je také právě meditace. Navrátit se k tomu, co dřív bylo pro nás běžné.

Tipy, jak se naladit před řízenou meditací:

– emoce přeneseme do těla – do meditace se naladíte velmi těžko, jestli máte silné emoce těsně před meditací. Důvodem je, že některé emoce mají tendenci uchovávat příběhy v mysli. Zvláště hněv, stud a strach mohou vytvářet příběhy, které se stále opakují v mysli. Hněv a hanba nás udržují v minulosti. Strach se dívá do budoucnosti s příběhy, které začínají: „Co když …“

Způsob, jak se vypořádat se silnou emocí je udělat si krátkou předmeditaci a zaměřit se na své tělesné pocity, které provázejí emoce. Například by to mohlo být, strach cítím na hrudníku nebo horký vířící hněv v břiše. Pustit se příběhů a přeorientovat se na své tělo, a uvědomit si, kde v těle tyto pocity cítíte. Tímto způsobem budete cítít své emoce na těle, ale nebudete se zamotávat a zdržovat příběhy.

– vybít vztek – při velkém rozrušení mám vyzkoušeno nejlépe vybít vztek. Například vzít si noviny a rozthat je, nebo vzít polštář a vybít se do postele, mlátit s ním o cokoliv, až vztek trochu odezní. To stejné můžete udělat s prázdnou pet láhví. Stačí klidně dvě minuty a pocítíte rozdíl. Pak je hned dobré pustit si meditaci, uvidíte ten rozdíl.

– vlasní relax – dopřejte si pravou levandulovou koupel a s ní i potřebné ticho. Dejte pozor na všelijaké náhražky a pořiďe si opravdu pravou levanduli. Levandule je známa pro potíže nervového systému, lepší spánek, větší klid, proti úzkosti, stresu, migrény atd.

Tip koupel: několik hrstí sušené kvetoucí levandulové natě vaříme půl hodiny v 5 litrech vody. Můžete přidat i květy, které nevaříme. Necháme vychladnout a vlažné nalijeme do koupele.

jaksenaladitnameditaci3
– počítání – známá věc, kterou děláme před usnutím je tzv. počítání oveček. Takto se dostáváme sami do hladiny Alfa. Můžete ale počítání vyzkoušet i těsně před meditací. Začnete počítat pozpátku, od sta do jedné. Pak si rovnou pusťte meditaci, budete mít relaxační náskok.

– předmeditace – vyzkoušejte si krátkou meditaci, kde se zaměříte na vaše smysly:

sedněte si a chvíli zaměřte váš zrak na to, co je před vámi. Až naznáte zavřete si oči a začněte počítat od jedné do dvaceti. Pak se chvíli sousteďte na to, co právě slyšíte, jakýkoli zvuk. Pokud slyšíte ticho nevadí, jen poslouchejte. U toho si všimněte co cítíte kolem sebe. Nějakou vůni, pachy nebo jídlo. Máte v pusi nějakou chuť, cítíte slano nebo sladko, uvědomte si své chuťové buňky. Můžete si i nějaké dobroty představit. Také vnímejte svoje ruce, potí se vám nebo jsou suché, dotýkejte se jich a nahmatejte svoje tělo.

Tato krátká 5minutová meditace vás pomůže zklidnit vaši mysl a více se naladíte na pokračující řízenou meditaci, kterou si můžete hned potom pustit.

Doporučení při meditaci:

Zahoďte slovo meditace a nahraďte si ho jiným. Chcete se zklidnit? Nazvěte si to moje chvilka zklidnění nebo obecně můj denní prostor. Tím předejdete otázkám typu, dělám to správně, medituji vůbec?
Mějte se sebou trpělivost. Nic není dobře nebo špatně.

– poloha – pro začátečníky nedoporučuji ležet, ale doporučuji sedět na místě, kde je vám dobře a je pohodlné. Já se opravdu nemohla ze začátku uvolnit na tvrdé dřevěné židli. Kdekoliv sedět nebo ležet zvládnete až později, protože se rychleji dokážete uvolnit a naladit. Také s otevřenými oči dokážete relaxovat obtížněji, takže rozhodně nezapoměňte mít oči zavřené. Při řízených meditací jsou zavřené oči podmínkou. Otevřené oči je možno mít při jiných meditací, umožňují vám být více v přítomnosti

Některé meditace vyžadují speciální polohu, jako například opřená hlava, nebo zkřížené nohy, ale to by mělo být zdůrazněno na začátku meditace, stejně tak i důvod. Když vaše tělo bude v pohodlí i vaše mysl bude v pohodlí.

– prostředí – nejlépe začněte meditovat v klidném prostředí, kde vás nikdo neruší. Ovšem pokud takové prostředí nemáte, doporučuji začít s minutovou meditací, kterou můžete praktikovat i ve stoje (zmíněna výše). Můžete se na pět minut třeba zavřít do koupelny nebo na záchod. Takto jsem to dělala ze začátku kolikrát v Čechách, kde nemám místo sama pro sebe. Doporučuji si vyhradit denně pět – deset minut pro sebe pravidelně. Pak se z toho stane zvyk jako hygiena.

V letních měsících doporučuji meditovat venku v lese, na louce, kde není velký pohyb lidí, je tam ticho a jen zvuky přírody. Až budete zběhlí zvládnete to kdekoliv a kdykoliv.

– dýchání – soustředění se na dýchání na začátku meditací je z důvodu rychlého zklidnění a nesoustředění se tolik na tok vašich myšlenek. Není to z důvodu kontroly, jestli dýchám v nějakém správném tempu. Když pozorujete svůj dech a zpravidelníte ho, uklidňujete se, pomalu se uvolňujete až do hluboké relaxace. Dýchání nemusíte měnit, dýchejte přirozeně jako kdykoliv jindy.

Později, až máte více nameditováno, můžete zkusit dýchat do břicha, tzn hluboký nádech i výdech během celé meditace. Díky meditaci se naučíte dýchat pravidelně a tím se celkově zklidníte, i když nemeditujete.

Pokud máte potíže s usazením, zklidněním, můžete zkusit taktiku počítání dechu. Je to starobylá meditace hodně uplatňovaná v józe. Při nádechu počítat jedna, dva, tři a při výdechu tři, dva, jedna. Kdykoliv vaše myšlenky odběhnou, zase se vraťte automaticky bez ohlédnutí k číslu jedna.

– jak na myšlenky – částý dotaz je, jak se oprostit od rušivých nebo dokonce negativních myšlenek během meditace?  Tím, že se vám to během meditace děje, neděláte nic špatného. Nesnažte se myšlenky zastavit. Podstata mysli je být stále aktivní a povaha mysli je získávat stále nové příležitosti. Nemusíte se snažit stále kontrolovat nebo koncentrovat svoji mysl (to se mimo jiné dostaví praxí meditace), tak jako každý organismus je aktivní, vyžaduje také odpočinek – je méně ativní, což zahrnuje i mysl.

Rušivé faktory ani nepotlačujeme, ani jim nedovolujeme, aby určovaly plynutí našeho prožívání. Meditace umožňuje nechat naše myšlenky volně plynout i ty rušivé, negativní – jsou naší součástí. Když myslíte zrovna na to, že je někde hluk a ruší vás, stačí si to jen uvědomit.

Meditace je o bdělosti, bytí v přítomném okamžiku, být svědkem toho, co se děje, co je. Takže když naše mysl přemýšlí jednoduše si toho všimnout, že naše mysl myslí. Vše co vám navíc během meditace přichází na mysl, se vás nějakým způsobem dotýká a právě v tu chvíli je potřeba být součástí. To, co se vám v mysli zobrazí nebo napadne, tak to tam má v tu chvíli být a vy dříve nebo později zjistíte proč.

V řízených meditací se záměrem se snažíme měnit vzpomínky na pozitivní a dosazovat si svoje představy a vidět je jako realitu. Vše, co si přejeme, stačí prvně uvidět. Pokud se nám to ze začátku nedaří, stačí si tyto meditace pouštět víckrát, odpovědi se dostaví.


Myšlenky nikdy nemizí, ty máme pořád. Nečekejte, že se mysl stane naprosto klidnou a tichou. To je mýtus.

Časem se naučíte méně poslouchat svoji mysl a více poslouchat svoji vnitřní intuici a vaše srdce bude v harmonii s mozkem.

– co dál – když jste hodně unavení a při meditaci usnete, ničemu to nevadí. Pokud meditace hraje dál, vaše podvědomí ji stále vnímá a ukládá do paměti potřebné, i když méně intenzívněji. Doporučuji meditovat spíše před jídlem, ale není to pravidlo. S plným žaludkem je pravděpodobnější, že dříve usnete a méně se soustředíte. Ale pokud vám to tak výjde, lepší i tak než vůbec.

– kdy uvidím výsledky – výsledky uvidíte ihned i po minutové meditaci. Ze začátku přichází uvolnění, zklidnění, naučení se pravidelného dýchání, méně opakujících se nežádoucích myšlenek, eliminace bolesti hlavy, lepší spánek a koncentrace, až po řešení jakéhokoliv psychického i zdravotního problému.

Nejsem zastánce pouček a rad, protože co člověk, to originál a každý si musí najít to svoje, co komu vyhovuje a to poznáte jedině praxí.

Růžena Nekudová

Na základě jejího příběhu a příběhů druhých inspiruje lidi, jak zvládat těžké zkoušky v životě, jak se z nejčernější temnoty dostat na výslunní. Provází je zázračnou hladinou Alfa neboli stavem uvolnění, směřuje je k jádru jejich trápení a následně ke změně v novou příležitost. Vzdělává a učí o tom, co jsou to meditace, jak s nimi začít a jaký mají pro nás velký přínos. Vytváří přímo léčebné řízené meditace, které pomáhají lidem překonat velmi těžké chvíle. Věnuje se osobnímu rozvoji, duchovnu a vše nabyté předává lidem
Růžena je autorkou knihy Vězení jako dar>> a převratné metody Zrcadlo času>> . Její další meditace najdete tady >>.
A její inspirativní příběh najdete tady >>

Komentáře