9 tipů, jak čelit a předcházet strachu v běžném životě

Nebojte se selhání natolik, že nechcete nebo nebudete zkoušet nové věci. Nejsmutnější shrnutí života obsahuje tři popisy: mohl jsem mít, můžu mít až… a mohl bych mít.

Příliš často dovolíme obavám, strachu a pochybám ovládnout a definovat naše životy. My sami jim umožníme krást naši lásku, radost, náš spánek, naše drahé sny a naše působení v životě.

Následující možnosti vám umožní čelit každodennímu strachu i nejhorší panice.

Rozdýchejte velký strach

Velké a těžké strachy nebo paniku pocítíte tak, že už nemůžete skoro dýchat. Lapáte po dechu, stahuje se vám hrdlo. První věc je přestat bojovat. Pouhou jednou myšlenkou se můžete uklidnit. Říct si, teď se to děje a že to zvládnete. Hned se vám uleví. Pak se párkrát zhluboka nadechněte a vydechněte. Když máte možnost, položte si ruku na břicho a dýchejte až do něj. Prociťte tu paniku, tím se dál nenecháte zastrašit a stabilizujete se. Cílem je zvyknout mysl na vyrovnání se s panikou, která pak bere strach ze strachu pryč.

Strach často vyvolává úzkostné stavy. Ale nezapomeňte, že úzkost vám nemůže ublížit. Je to jenom pocit. A pocit je pouze jen dočasný.

Udělejte si pohodlí se strachem

Pozvěte strach do svého života. Tím, že přijmete strach jako součást svého života, se vám značně uleví. Neodhánějte ho pryč, protože nepřijetím vznikne odpor. Vy a vaše tělo se tak bráníte strachu a tím vyvoláváte ještě horší reakci. Dejte sami sobě za pravdu, že máte strach. Analyzujte si ho, jak je velký a proč ho máte. Uvidíte, jak se hned zmírní. Můžete se se strachem také úplně skamarádit a přijmout tak fakt, že ho máte sebou na celý život.

Při mé těžké životní události, která se mi letos v létě stala, jsem nepřijala fakt, že to nejhorší, co se mi může stát je vězení. Odporovala jsem tomu a nedokázala se s tím smířit. A co se nestalo zavřeli mě. Poté jsem tento fakt přijala za svůj i přes těžkosti, které mě provázely, ale stále jsem měla víru. A co se stalo, pustili mě domů při úspěchu odvolacího soudu.

Přijměte tvrdá fakta svojí stávající reality.

Představte si to nejhorší

S příjetím strachu souvisí i krátká představa toho nejhoršího. Zkuste si představit, co ve spojitosti s vaším strachem je to nejhorší, co se vám může stát. Například žárlivost, to je strach, že zůstaneme sami. Při nejhorším se stane, že o partnera přijmete. Když si tento fakt promítneme, často zjistíme, že to zase tak strašné není. A taky, že některé věci nebo lidi prostě neovlivníme a dějí se tak, jak mají.

Z psychologického pohledu projde 70letý člověk 7krát za svůj život obrovskou proměnou, změnou. Tato změna je spojena se stresem, strachem, bolestí, ztrátou. Je to tedy tak, že 7krát za život se nám může stát nějaká velmi nepříjemná událost, která navíc přirozeně přichází.

Takto se tedy v životě periodicky střídají dobrá a špatná období. Zajímavé je, že jako bolestné období se nepočítá u žen akt zrození.
Jsou to situace jako úmrtí v rodině, rozvod, finanční problémy, různé závažné strachy i puberta. Tato krizová období trvají přibližně 2 roky. Když to spočítáme, tak to vychází na 14 let v životě, kdy se nám nedaří dobře, kdy nevíme, jak dál, kdy se cítíme špatně, kdy se třeba víc bojíme, kdy zažíváme různá traumata. Je to opravdu dlouhá doba.

Nám všem se dějí podobné věci.
A když víme, jak dlouhá doba to je, proč ne tuto dobu nějak lépe vědomě odžít. Vnímat ji tak, jakože k nám patří, že je součástí života. 

Jděte strachu naproti

9tipujakcelitstrachu

 

Když se něčeho bojíte, jděte tomu naproti. Zkoušejte nové věci, které byste dřív neměli odvahu udělat. Velký strach lidí je z dalších lidí a z toho, co tomu někdo řekne. Zkoušejte věci ze začátku třeba v rodině. Takovým nejlepším příkladem může být, bát se někoho odmítnout. Zkuste někomu z rodiny říct NE.

Navíc akce navazuje na vaši odvahu. Čím víc si toho dovolíte, tím menší budete mít strach. Zkoušejte věci, které vás straší. Bojíte se pavouků, když se vám objeví doma? Zkuste je jednou nezabít a naopak vzít jenom tak do kapesníčku a vynést ho. Když se máte strach třeba jet výtahem, je dobré jezdit výtahem každý následující den.

Já konkrétně po zatčení, jsem měla obrovský strach jít ven. Trvalo to týden než jsem se odhodlala a šla napřed s partnerem za ruku. Situace se mi pořád vybavovala. Další den jsem chtěla jít ven zase a pak zase, do té doby než jsem byla schopna jít ven sama.

Vyhněte se myšlenkám strachu

Čím víc máte v mysli z něčeho strach, tím více přitahujete tyto situace. Navíc většina toho, z čeho máte strach se ani nestane, tak proč se tím zabývat. Nedávejte tomu vůbec žádnou vaši pozornost ani energii. Když se zaměříte na lásku a na pozitivní věci, strach ustupuje do pozadí. Cvičte svou mysl tak, aby místo očekávání toho nejhoršího, jste očekávali to nejlepší. Takže si v mysli navrhněte jen tu nejlepší budoucnost, která vás napadne.

Nesledujte zprávy nebo hororové filmy

Vyhoďte i noviny, většina toho, co tam píšou jsou negativní zprávy. Ano, opravdu je to tak. Čím víc sledujeme negativní zprávy nebo filmové hrůzy, tím víc se nám tyto obrazy zarývají do paměti. Tyto situace si následně náš mozek zapamatuje a reaguje podobně na reálné situace ve vašem životě. Máte pak větší strach v životě v běžných denních situací na základě těchto obrazů, které vám v paměti utkví.

Navíc pořady o tom, jaké nebezpečí nám venku hrozí se často neshoduje s realitou. Věci, které jsou známy z minulosti, mohou mít dopad obav a strachu na nás v současnosti. (například zprávy, že letadla v 80 letech byly velmi nebezpečné, ale v dnešní době tomu tak není).

Pokud je pro vás těžké uvěřit v něco dobrého, tak si každý den zapisujte dobré a pozitivní zprávy, které zažijete nebo uvidíte. Čím víc, tím líp, pak tomu začnete i sami věřit.

Nestrašte sami sebe ani svoje děti

Slovní programování strachu je další velmi důležitou složkou.  Bohužel už odmalička jsme programováni na strach a vyrůstáme v něm. Příklad rodiče: dítě chce vylézt na vysoký strom. Vy jako rodič mu řeknete, nelez tak vysoko spadneš, no a co se nestane, dítě spadne. Proč? Protože jste ho tak slovně naprogramovali. Dítě se pak bojí, že spadne a ono se to stane. Místo toho by však stačilo říct: dobře budu se dít, jak lezeš, buď opatrná.

Bohužel přesně podobná situace se mi nedávno stala s dcerou. Dcera dlabala dýni lžičkou a pak ji vykrajovala velkým nožem, aniž bych to já zaregistrovala. Asi půl hodiny, vše v pořádku. Najednou jsem ji viděla, neuvědomila jsem si to a nevědomě jsem jí řekla, pozor ať se neřízneš. No a mozek dítěte (jakýkoliv mozek) zaznamená, řízneš se.  Protože dá tomu tu pozornost. A přesně, tak se i stalo. Přitom by stačilo jenom říct, dívám se, jak ti to jde, jsi šikovná. To stejné platí se sebou samými nebo s ostatními lidmi.

Ciťte se jako vítěz

Pocity vítězství vám dodávají odvahu. Žijte z každodenních malých vítězství, které se vám podaří. Tím posilujete víru sami v sebe a to se odráží na vašich pocitech. Zavřete si oči a prožijte si tyto radostné emoce naplno. Budete mít chuť dělat další a další věci. Přečtěte si knihy úspěšných, o jejich odvaze a odhodlání a o překážkách, které museli k cestě k úspěchu překonat. Rozhodně vás to nakopne, motivuje a inspiruje. Spojte se se stejně naladěnými lidmi, kteří vás nestahují dolů. Naopak vás ve vaší cestě životem podporují.

Uchovejte si víru, že nakonec zvítězíte bez ohledu na těžkosti, které zažíváte. Jak já říkám, pokud nejste mrtví, vždy je jedna věc, kterou můžete ještě udělat.

Meditujte

Ano meditace přepisují vaše podvědomí a tím utváří vaše nové myšlení. To je vědecky dokázáno. V hladině Alfa tak strachy můžete lépe identifikovat, přijmout a případně změnit, tak jak potřebujete. Naše mysl je tak mocná, že cokoliv si dokážeme představit a uvěřit v to, je dosažitelné.

Můžete si takto lehce představit místo klidu a bezpečí. Můžete se vzdát existujících myšlenek, které vám brání v nových možnostech. Například dcera měla sen, že chtěla sníst pizzu, ale neměla nůž, aby ji rozkrojila. Tak ji prostě nemohla sníst. A pak ji napadlo, že by ji mohla roztrhat a sníst. Máme tolik brzd v naší mysli, se kterými můžeme dál pracovat.

Čím víc meditujeme, tím se celkově zklidníme. Každodenní meditací navíc můžeme úplně eliminovat strach, traumata, zvládat těžké životní situace a lépe jim předcházet.

Nezapomeňte, že jenom my rozhodujeme o tom, jaký život si utváříme. Strach nebo láska?

Růžena Nekudová

Na základě jejího příběhu a příběhů druhých inspiruje lidi, jak zvládat těžké zkoušky v životě, jak se z nejčernější temnoty dostat na výslunní. Provází je zázračnou hladinou Alfa neboli stavem uvolnění, směřuje je k jádru jejich trápení a následně ke změně v novou příležitost. Vzdělává a učí o tom, co jsou to meditace, jak s nimi začít a jaký mají pro nás velký přínos. Vytváří přímo léčebné řízené meditace, které pomáhají lidem překonat velmi těžké chvíle. Věnuje se osobnímu rozvoji, duchovnu a vše nabyté předává lidem
Růžena je autorkou knihy Vězení jako dar>> a převratné metody Zrcadlo času>> .
Její inspirativní příběh najdete tady >>

Komentáře